top of page
פוסטים אחרונים
ארכיון

האם בני זוג גרושים יכולים להמשיך ולהיות בעלים משותפים ולנהל יחד את העסק המצליח שהקימו

אחת המשפחות הראשונות אשר הגיעה אלי ליעוץ הייתה ׳משפחה שהייתה׳, כך לפחות הם הגדירו את עצמם בפגישה הראשונה ( ספוילר - ההגדרה השתנתה במהלך העבודה המשותפת)


שרון ורוני הכירו באוניברסיטה. שרון למדה ועבדה כדיילת אוויר ורוני היה מנהל משמרת באחת המסעדות הכי נחשבות בעיר. שניהם אהבו נסיעות ומסעדות טובות והיו להם המון חברים ׳שווים ומקושרים׳.

הרעיון המשותף להקמת חברת נסיעות המתמחה במסעות קולינריים וטיולי נישה חיבר עבורם את האהבות והתשוקות הגדולות ביותר של שניהם. עם מעט עזרה מההורים והמון השקעה הם בנו בית, משפחה ועסק לתפארת.


כאשר החליטו לסיים את הנישואים לאחר 17 שנים הם תהו מה יעלה בגורלו של העסק . האם הוא ׳ילך בעקבות הנישואים׳ האם גם הוא יתפרק?

זהו השלב בו הגיעו ליעוץ.


נישואין ושותפות עסקית אינם דברים פשוטים לחיבור ולמרות זאת השכיחות שלהם גבוהה. יש לא מעט עסקים בהם בני הזוג הם שותפים העובדים יחד אם כי לא תמיד הם מתכננים זאת מראש ולא תמיד הם חולקים תשוקה משותפת לתחום כמו רוני ושרון.

גרושים במצבים של בעלות משותפת ואפילו ׳רק׳ עבודה משותפת בעסק משפחתי יוצרים מצב מורכב מאוד עבור בני הזוג. הם נאלצים להתמודד עם שינוי בכל המסגרות המוכרות: זוגיות, הורות, משפחה, עבודה ...

במרבית המקרים יש נטייה ליצור הפרדה ברורה באמצעות מכירה של העסק לצד שלישי או לאחד מבני הזוג .

אולם אצל שרון ורוני הדבר היה כמעט בלתי אפשרי. לא רק משום שקשה היה למצוא תחליף למומחיות המקצועיות של שרון ולקסם של רוני בעבודה עם לקוחות וספקים אלא משום שהם באמת העריכו זה את זו. הם לא רק האמינו שיציאה של אחד מהם תפגע מאוד בעסק הם פשוט רצו להמשיך לעבוד יחד. ובכלל הם אמרו ״העסק הוא הילד הבכור, הוא אחד משלושת ילדנו. לא היה עולה על דעתנו לוותר על הילדים .. או לחלק אותם אז למה את העסק?״

התובנות הללו הן שעמדו בבסיס העבודה.

מחקרים מראים שיש שישה מדדים לבחינת השאלה האם גרושים יכולים לעבוד יחד בהצלחה בעסק המשותף:

1- הם מאמינים זה בזו

אמון הוא המרכיב החשוב ביותר בכל קשר. לכן זוגות הנפרדים בשל בגידה נזקקים לעבודה ממושכת יותר. אולם אם הסיבה היא שהקשר לא מספק או שהאהבה השתנתה גדל הסיכוי לשיתוף פעולה עתידי.

2- הם מודעים לכך שהם זקוקים זה לזה.

ברור להם שהאחד ועוד אחד שווה יותר משנים ושהתרומה של כל אחד לעסק חיונית ליציבותו.

3- ברורה להם התרומה הייחודית של כל אחד מהם לקיומו ושגשוגו של העסק.

4- הם הקימו את העסק לפני שנישאו

5- הם מוכנים לבנות גבולות ומנגנונים אשר ילוו מצבי מחלוקת פתרון קונפליקטים. ומוכנים למנות מועצה/ דירקטוריון

6- הם מוכנים לבנות גבולות אישיים וחברתיים ברורים לפחות בשנים הראשונות.

היום 7 שנים לאחר אותה פגישה ראשונה העסק ממשיך לשגשג. שרון ורוני יצאו לדרך ההפרדה באותה אחריות, תשוקה והערכה הדדית איתה יצאו לדרך ההקמה 17 שנים קודם. וכמו שאמרה שרון ׳יצאנו לדרך באחריות גדולה הרבה יותר. פשוט היה לנו הרבה יותר להפסיד׳


댓글


bottom of page